Wednesday 29 May 2013

Fanfiction - Sangkar Harapan by Danish MKR-ian



Tia adalah gadis yang manja dan baik. dia mempunyai keluarga yang bahagia. ibunya, yuri. dan ayahnya, myungsoo. pada awalnya Tia seorang yang periang dan baik hati. segala isi hatinya diluahkan kepada ibunya. tia sangat beruntung kerana mempunyai ibu yang baik seperti yuri dan ayah yang penyayang seperti myungsoo.

 Malangnya, kebahagiaan tia tidak kekak lama.
ibunya, yuri menderita darri penyakit kanser paru2 tahap terakhir. sebelum ibunya pergi. dia sempat berpesan pada myungsoo 'abang, bila syg dah takda. tolong jaga anak kita ya bang'. akhirnya ibu tia meninggal. tia berasa murung dan sedih. ayahnya sering memujuk tia untuk tidak bersedih lagi. akhirnya tia beransur pulih.

4 bulan kemudian..

'tia, ayah nk cakap sikit'. kata myungsoo kepada tia. 'ya ayah?' balas tia. 'ayah dh buat keputusan. ayah nak kahwin dgn kawan pejabat ayah, q-ri nama dia. ayah nak tia panggil umi. ayah janji ayah takkan abaikan tia, dia akan jaga makan minum tia' kata myungsoo lagi. tia hanya mengangguk dan masuk ke biliknya. tia menangis sambil memeluk gambar ibunya. dia tiada pilihan lain selain membenarkan ayahnya menikahi wanita lain. dia harus memahami situasi ayahnya yang memerlukan kasih sayang seorang isteri.

di hari perkahwinan ayahnya...

'aku terima nikahnya q-ri dengan mas kahwin rm300 tunai'. lafaz myungsoo. di saat itu, air mata tia merembes keluar dan dia tetap senyum dah mengucapkan selamat buat ayahnya. ibu tirinya mempunyai 2 orang anak. yang muda setahun dari tia suzy, dan abg tirinya kris yang jauh 3 tahun lebih tua. ibu barunya itu wanita yang sangat cantik. pada mulanya q-ri melayan tia dengan baik dan mesra. tia sangat gembira kerana menerima layanan sebegitu. suzy juga seorang adik yang baik, dia banyak membantu tia dalam segala hal. dari hari ke hari layanan q-ri terhadap tia semakin berubah. tia berasa sedih tetapi masih mengikut kehendak ibunya yang menyuruh itu dan ini. 'akak kenapa akak macam sedih ni?' tanya suzy kepada tia. tia tersenyum lalu berkata 'akak okay je, adik jangan risau ye?' tipu tia.

'TIA!!' jerit q-ri. 'ya umi?' tia membalas. q-ri berkata 'aku suruh kau masak, knapa berejam sangat kat dapur tu.? cpat la' kata q-ri sambil menonjah dahi tia.
tia berlalu ke dapur dan menenangkan hatinya. dia menyiapkan segala kerja dan memberi q-ri makan dan kemas segala yg kotor.



tia mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan nya. dia balik dan menunjukkan slip itu kepada ayahnya. tetapi myungsoo sibuk dengan surat khabar yang tersepit kemas di tangannya. 'ayah, ayah tak sayang tia ke? knapa ayah tak pedulikan tia? umi marah tia, dera tia, seksa tia tia diam. tapi knapa ayah pun nak buat tia mcamni?' , myungsoo bangun dan terus ke bilik nya. kris datang lalu berkata. 'sedih jadi kau ni, kalau aku aku bunuh diri je'. tia rasa terpukul lalu dia masuk ke bilik dan menangis. 'ibu, apa salah tia ibu? apa tia buat smpai semua orang layan tia mcamni? tia nak ibu, tia rindu ibu. tia tknak duduk sini lagi'. ayahnya semakin jauh dengannya. di saat itu tia teringat akan janji ayahnya sebelum ini. tangisannya semakin rancak.
kris dan q-ri berasa sangat puas hati dengan keadaan ini, bagi mereka. penderitaan tia adalah kebahagiaan bg mereka. begitulah keadaan tia, umpama burung di dalam sangkar yg hanya mampu mengaharapkan sesuatu yang tidak pasti.

Fanfic ni dibuat oleh salah seorang MKR-ian . gambr tu pun dia yg edit . -Danish . dan saya dah dapatkan kebenaran dr danish untuk post ni di blog saya . :)



No comments:

Post a Comment